Gruppträning

 

FriskisSvettis_14_jympa

Vi erbjuder knappt 60 olika pass varje vecka under högsäsong. Många av passen finns på flera nivåer och med olika inriktningar. Mer information hittar du under respektive pass nedan.


 

Aerobic
Här bygger vi upp block av stegkombinationer med ösig danskänsla. Det är kondition, koordination och koreografi och passar dig som gillar den utmaningen. Friskis&Svettis Aerobic rymmer också uppvärmning och träning av rörlighet.

Box 

Tuff träning med mycket box och kampsportskänsla. Ett pass med handskar och mittsar som används i olika tekniker och kombinationer. Förbokas

Bas
Rejält utan hopp. Passar dig som vill ha en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Träningen är lagom tuff och enkel för att passa de flesta.

Cirkelfys
Kul, funktionellt och utmanande. Karaktären är fysträning, modellen är träning vid olika stationer med redskap. Övningarna är funktionella och utmanar din teknik. Du tränar styrka, balans, rörlighet, koordination och kondition på ett tufft, sportigt och roligt sätt. Passet ligger på medelnivå eller över och kräver viss träningsvana och kroppskontroll. Förbokas.

Core
Bygger på funktionell och fokuserad träning av bålstyrka och stabilitet. Mycket styrka för rygg och mage och att stabilisera med musklerna runt bålen när vi sedan ”använder kroppen” i de olika övningarna. Förbokas.

Dans fuego
Dans fuego är inspirerat av latinsk musik, latinska rytmer och dansuttryck. Stilarna kan vara salsa, mambo, rumba, flamenco, cumbia och samba. Härma, släpp loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra danspasset till sitt eget.

Enkel
Jympa och rörelseglädje för dig med intellektuellt funktionshinder. Du tränar kondition, styrka, balans och stabilitet utifrån dina egna förutsättningar. Det viktiga är inte att göra rätt, utan att ha roligt när man rör sig.

Familj
Glädje, musik och lekfulla rörelser för barn och vuxna tillsammans. Passar bra för barn mellan 3 och 6 år.

Familjefys

Familjefysen riktar sig till barn i åldern 6-12 år och du som vuxen tränar tillsammans med ditt barn. Lekfulla övningar för barnen samtidigt som du som förälder får schysst träning.
OBS! Passet förbokas för både barn och vuxen. Kontakta receptionen om du vill boka passet men saknar träningskort.

HIT

HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassisk fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet. Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd. Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser. Förbokas!

Intervall Flex
Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet. Intervalldelen har högintensiv karaktär och i flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

Junior
Ös för yngre till häftig musik med bra rörelser för hela kroppen. Passar bra för barn mellan 6 och 12år.

Medel
Högre tempo och en del hopp. Passar dig som är van att röra på dig och vill ha lite mer krävande styrke- och konditionsövningar. Effektivt och varierat.

Power hour

– ett teknikenkelt styrke- och konditionspass med mycket energi.

Power hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll. Du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Men vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls. Förbokas.

Puls
Jympa med mer kondition. För dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av lite rörelseutmaning. Finns på medelnivå.

Soft
Lugnare tempo och musik. Effektiv och skön träning för hela kroppen. Utan hopp.

Skivstång
Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv. Förbokas.

SkivstångIntervall
Ett Skivstångspass som plussas på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter. Intensitet och belastning ligger mellan medel och intensiv. Förbokas.

Skivstång soft

Skivstång soft är fokuserad teknikträning i grupp. Det är en hänsynstagande träning där upplägget är anpassat för att ge ett större fokus på stabilitet, balans, teknik och koordination. Upplägget för Skivstång soft följer till stora delar det ordinarie skivstångspasset. I jämförelse med det ordinarie skivstångspasset är det mindre fokus på kapacitetshöjande styrketräning.

Station bas

Ett vanligt jympapass men med fokus på styrketräning med redskap. Lagom tufft och enkelt för att passa de flesta. Efter uppvärmingen följer ca 30 minuter styrketräning, dels på golvet men också på olika stationer där vi använder oss av hantlar, brädor, gummiband, käppar etc. Som avslutning en rejäl syretopp, nedvarvning och stretch. Ca 75 minuter. Förbokas.

Station senior
Station senior är ett jympapass med extra träning för styrka och stabilitet. Styrkeövningarna tränas i stationer, ofta med redskap. Under stationsträningen tränar vi i små grupper och peppar varandra. Förbokas.

Step
Här bygger vi upp block av stegkombinationer med ösiga och kul stegkombinationer på bräda. Friskis&Svettis Step rymmer också uppvärmning och träning av rörlighet. Förbokas.

Yoga
Bygger på Hatha-yogans grunder. Enkla, säkra, trygga övningar med andning, rörlighet, balans och styrka. Förbokas.

Yoga energy

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen form av yoga som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Ett fysiskt mer utmanande och krävande pass. Du yogar i ett flöde med harmoni i andning och rörelse, och stannar ibland längre i vissa positioner för att kunna fördjupa dem. Passet är 75 minuter och vänder sig till dig med yogavana.

 

 

  • Ordinarie Öppettider Friskcenter

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.3006.3006.3006.3006.3008.3009.30
    Stänger21.3021.3021.3021.3019.3017.3020.30
  • Friskcenter v. 33-34(14/8-27/8)

    MånTisOnsTorsFreLörSön
    Öppnar06.3006.3006.3006.3006.3008.3009.30
    Stänger21.3021.3021.3021.3019.3017.3020.30
      facebook